Leermiddelen

Klaslokalen en buitenruimte

Onze lokalen zijn voorzien van modern meubilair.  De inrichting wordt regelmatig veranderd, zodat de kinderen diverse werkvormen als groepswerk, partnerwerk en peer-tutoring leren hanteren.  Er is in elke klas een digitaal bord voorzien.

Verder hebben we heel wat groen en buitenspeelruimte.  Onze speelplaats wordt momenteel door een werkgroep van leerkrachten en ouders onder handen genomen met de bedoeling om voor meer uitdaging, spelgenot én leerplezier te zorgen.  De buitenruimtes worden immers niet enkel voor speeltijden benut, maar worden eveneens gebruikt om les te geven (of liever: om op een speelse manier de wereld in al zijn facetten te ontdekken).  Outdoor-education wordt een belangrijke pijler van onze school.

Recente acties:

Er werd een subsidiedossier opgesteld om de speelplaats te vergroenen en uitdagender te maken.  Ze moet geschkt zijn om meer en meer lessen naar buiten te brengen.  Dit gebeurt in samenwerking met team, ouders én kinderen.

 

Leermethodes

Nederlands 1ste leerjaar

Voor het werken aan de Nederlandse taal gebruiken we in het 1ste leerjaar de spiksplinternieuwe methode KIM van Veilig Leren Lezen.

De methode kent een gestructureerde opbouw van het letter- en woordaanbod, waarbij alle aandacht uitgaat naar het ontdekken en gebruiken van structuren in woorden en het verwerven van kwalitatief sterke teken-klankkoppelingen. Op systematische wijze leren kinderen sneller nieuwe woorden en zinnetjes lezen. Bovendien is er naast technisch lezen veel aandacht voor leesplezier. Op die manier leggen kinderen in leerjaar 1 een stevig fundament voor hun taal-leesontwikkeling.

Nederlands vanaf 2de leerjaar

Sinds september 2016 werken we met de methode ZiezoTaal in L2 en L3. Volgend schooljaar stapt L4 ook in de nieuwe methode.

De gestructureerde opbouw van de lessen biedt een herkenbaar stramien voor zowel leerkracht als leerling. Leerlingen ontwikkelen belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheden. Zo worden ze optimaal voorbereid om hedendaagse uitdagingen aan te gaan. Elk jaar komen vaste thema’s terug, telkens vanuit een andere invalshoek. Daardoor ontdekken onze leerlingen hoe rijk taal is.

Bij Zie zo Taal staan betekenisvolle, leuke en functionele taken centraal. De verschillende domeinen en vaardigheden komen geïntegreerd aan bod. Leerlingen leren om strategieën te verwerven en in te zetten. Het leren van taal is telkens een interactief en sociaal proces, waarbij samenwerken essentieel is. Op die manier komen taallessen als het ware tot leven! De flexibele werkvormen zorgen ervoor dat de leerlingen gemotiveerd blijven.

Wiskunde

Kompas biedt een vaste structuur aan leerkracht en leerling: een herkenbare houvast en continu zicht op het leerproces.

  • voldoende inoefening van de basisleerstof
  • geleidelijke, systematische en rustige opbouw van de inhouden
  • regelmatig herhalingsoefeningen om de leerstof vast te zetten
  • realistische instap en terugkoppeling naar de realiteit
  • per wiskundedomein een vijftal toetsen per jaar
  • mogelijkheden tot actief onderwijs om de leerlingenbetrokkenheid te stimuleren
  • zorgbrede invulling met een goed gestructureerde instructie, met aandacht voor verlengde instructie en remediëring volgens het BHV-model
  • evenwichtige benaderingswijze tussen proces en product

Oefenen = veel kansen bieden tot herhaling en automatiseren. De gedifferentieerde oefeningen zorgen voor extra inoefenkansen, verdieping en automatisatie. Een vaste herhalingsles op niveau zorgt voor extra verankering op maat van elk kind. Ook de parate kennis wordt wekelijks getest. Zo hebben we steeds zicht op de vorderingen van elke leerling.

 

Wereldoriëntatie

Binnen het leergebied wereldoriëntatie werken alle leerjaren met de methode ‘Mundo’. Deze methode heeft prachtige handboeken, volledig in kleur.  Ook de werkboeken van de leerlingen zijn enorm aantrekkelijk door de interessante verhalen en oefeningen, uiteraard ook in kleurendruk.  De leerlingen krijgen verschillende thema’s aangeboden, met telkens een ander onderdeel in de kijker. Onder andere geschiedenis (histomundo), aardrijkskunde (geomundo), mens en maatschappij (sociomundo),… komen aan bod.

Bovendien worden ook regelmatig projecten uitgewerkt rond STEM.  Via uitdagende onderzoeksvragen worden kinderen geprikkeld om samen op ontdekking te gaan, hypotheses te formuleren, inzichten te ontwikkelen,... 

Muzische vorming

Voor muzische vorming (beeld, muziek, drama, beweging en media) werken wij niet met methodes. Hierin staat de creativiteit van de leerkracht (vaak in samenspraak met de kinderen) centraal. 
Onze leerkrachten kregen een vorming rond het splinternieuwe leerplan en werken via Muzische conceptkaarten rond alle leerplandoelen.

Frans

De Franse taal wordt in de 3de graad ‘ervaren’ via de methode Beaufort.  De nadruk ligt op mondelinge taalvaardigheid en interactie.  Bovendien werken onze leerkrachten actief samen met hun collega’s van de secundaire school, om om vlotte doorstroming mogelijk te maken.

In de 3de kleuterklas en de 1ste en 2de graad wordt er op een zeer speelse manier aan taalgewenning gedaan via Pistache, maar ook door het Frans regelmatig in andere lessen aan bod te laten komen.

 

Levensbeschouwelijke vakken

Vanaf het 1ste leerjaar krijgt elk kind 2 lesuren levensbeschouwing of godsdienst.  Die worden gegeven door een speciale leermeester (= een leerkracht die in dit vak gespecialiseerd is).  De ouders hebben verschillende keuzes levensbeschouwing:

  • niet-confessionele zedenleer
  • katholieke godsdienst
  • protestantse godsdienst
  • orthodoxe godsdienst
  • islamitische godsdienst

De leerlingen katholieke godsdienstleer van het eerste leerjaar krijgen de mogelijkheid om hun Eerste Communie te vieren.

De leerlingen Zedenleer van het eerste leerjaar bereiden hun minilentefeest (Feest eersteklassertjes) voor.

De leerlingen katholieke godsdienst van het 6de leerjaar bereiden samen met catechisten uit de parochie hun Vormsel voor.

De leerlingen Zedenleer van het 6de leerjaar bereiden samen met de juf hun ‘Lentefeest’ voor.